Kyklady – ostrovy v Egejskom mori, ktoré vznikli prepadnutím pôvodnej pevniny Egedia v treťohorách. Južné ostrovy sú prevažne vulkanického charakteru a aj v súčasnosti je to oblasť častých zemetrasení. Jedna z legiend hovorí, že práve vulkanickou činnosťou sopky Santorini zanikla bájna Atlantída. A práve tu sme sa vybrali na konci leta 2020, keď za dverami bola druhá vlna pandémie COVID-19.

Štartovacím prístavom tejto plavby je ostrov Mykonos. Hlavné mesto zábavy a diskoték v Grécku. V letných mesiacoch bol na tomto ostrove viac rozšírený koronavírus, avšak prísnejšími opatreniami sa podarilo dostať situáciu pod kontrolu. V čase nášho príchodu začiatkom októbra je mesto s minimom turistov a tak si večernú návštevu mesta dokážeme užiť bez obmedzení. Tak ako sme si už v Grécku zvykli, opatrenia na zamedzenie šírenia korona vírusu sa tu striktne a s kľudom a úsmevom dodržiavajú. Atmosféra mesta v noci je neopakovateľná. Po večeri sme si dopriali prechádzku bielo-modrými uličkami s otvorenými obchodíkmi a tavernami. Dostávame sa až k veterným mlynom, ktoré sa mohutne vypínajú nad prístavom. Kto by mal záujem zabaviť sa v niektorom z vychýrených miest zábavy tohto mesta, určite by si cestu našiel. Cesta taxíkom do nového prístavu kde kotvíme trvá pár minút.

Ranná káva, dokúpenie posledných zásob do kuchyne a vyplávame. Biele domy mesta na sucho-žltom pozadí ostrova sa pomaličky strácajú za kormou lode. História v Grécku je dosiahnuteľná úplne všade, a tak asi po hodine plavby kotvíme v tyrkysových vodách ostrova Dilos.

Ani sa nám nechce veriť že tento malý neobývaný ostrov bol v období antiky veľkým náboženským a obchodným centrom a žilo na ňom približne 25.000 ľudí. Podľa gréckej mytológie sa tu narodili bohovia Apolón a Artemis. Člnom sa časť posádky vyberá na návštevu archeologického múzea. Okrem iného sa tu dá vidieť „Alej mramorových levov“, zvyšky Herkulesovho chrámu alebo Cleopatra house.

Kúpeme sa v mori a po obede vyrážame k ďalšiemu prístavu: Naousa na ostrove Paros. Ešte medzi ostrovmi vyťahujeme plachty a využívame asi 8 uzlový vetrík na plavbu bez motora. Vyťahujeme udice a pokúšame sa niečo chytiť na trolling. Podvečerná plavba plynulo a kľudne ubieha a keďže vietro tíchne a rybám sa na háčik nechce, zabávame sa ťahaním na lane za loďou. Súboje dvojíc sú zaujímavé a napínavé, všetko sa končí smiechom… So západom slnka vchádzame do zálivu Naousa, po Ľavej ruke sa belie piesok Dionisos beach a blízkych pláži. V strede zátoky z diaľky vidno biele domy mestečka rozloženého na úpätí kopca až po more.

Vjazdu do prístavu dominuje stredoveká pevnosť Venetian Castle. Nájdeme miesto na móle, dopĺňame vodu do lode a vyrážame na prehliadku tohto romantického mestečka. Po večeri sa prejdeme promenádou a večer končíme v bare nad prístavom na drinku.

Na druhý deň nás čaká dlhá etapa a preto ráno rýchlo nakupujeme čerstvý chlieb, platíme nízky poplatok za prístav a vyplávame na more. Po chvíľke plavby míňame na ľavoboku prírodný úkaz – kamenné okno, ktoré príroda vytvorila v útesoch nad morom „Natural Arch“. Pri majáku na „Capo Korakas“ meníme kurz a spoza Parosu sa začína objavovať susedný ostrov Antiparos.

V úzkej úžine medzi týmito ostrovmi zvyšujeme pozornosť pri navigácii pre väčšie množstvo malých ostrovčekov, útesov, plytkej vody a skál. Na ľavoboku je na ostrove Paros letisko a hneď vedľa neho malý prístav odkiaľ premávajú trajekty na Antiparos. More je tu čisté a tyrkysové. Nachádzame krásnu pieskovú pláž Psaraliki Beach. Dávame to vodotesných vakov pár pív a skáčeme do mora a plávame k opustenej pláži pod olivovníkmi. More má stále výbornú teplotu. Vyhrievame sa na slnku a relaxujeme. Dobíjame energiu pred dlhšou etapou na Santorini.

Smerujeme na juh, ideme na motor, za loďou ťaháme na udiciach nástrahy, nálada výborná. Mierime medzi ostrovy Ios a Sikinos, vytiahneme plachty a snažíme sa chytať aspoň nejaký vietor, ktorého je dnes menej. Slnko sa pomaly skláňa k obzoru, pomaličky sa naša pozornosť a pohľady sústredujú na blížiace sa Santorini. Zrazu sa skoro naraz rozozvučia navijáky na oboch udiciach. Spomaľujeme plavbu, na jednej udici je určite záber, na druhej nie sme si istý či áno alebo nie. Nakoniec z prvej udice ryba uteká, aj keď už bola pomerne blízko lode. Ťaháme druhú udicu, je na nej pomerne malý odpor, nie sme si istý úlovkom. Asi 10 metrov od lode sa mihne strieborný lesk tuniaka a začne svoj posledný boj s rybárom. Nakoniec je z toho skoro trojkilový tuniak na našej palube. Posádka sa z úlovku teší, hneď púšťame návnady znovu do mora, ale tento deň to je už od boha morí Poseidona všetko.

Za súmraku sa približujeme k Santorini, svetlá miest na vrchole ostrova sa rozsvecujú a my hľadáme miesto na zakotvenie. Nakoniec sa nám podarí ukotviť na mólo v starom prístave s vyviazanou provou na bóji. Stíhame ešte rýchle pivo v blízkom bare a nakoniec neodoláme a pešo stúpame za tmy do mesta nad našimi hlavami. 250 výškových metrov prekonáme za 14 minút. Uličky sú skoro prázdne, turistov je málo, kocháme sa výhľadom a krásou tohto magického priestoru v nočnom prevedení. Hladní skončíme vo výbornej gyros taverne a dopĺňame hladné žalúdky. Cesta z kopca do prístavu už ubieha rýchlo a v dobrej nálade. Zaspávame uťahaný s množstvom pozitívnych zážitkov.

Ráno je skoré, absolvujeme opäť výstup do mesta, teraz už v slnečnom svite a dávame si raňajky v centre mesta. Časť posádky si požičiava malú buginu a ide na nej spoznávať krásy ostrova, zvyšok pešo obdivuje mestečko a okolie. Pohľad z mesta na prstenec krátera Santorini je famózny. Strmé zrázy padajú skoro kolmo do mora, do závratnej hlbočiny zaliatej morom aby v strede tohto pomyselného kruhu vystupoval ostrov Tholos Naftilos ako vyvrenina z lávy a popola.

Kdekoľvek sa s loďou pohneme, všade sú hneď veľké hĺbky a takmer nemožné použiť kotvu na kotvenie. Plávame popod tieto vysoké útesy, mierime k novému prístavu Thira, kde v podstate kotvia len trajekty a nákladné lode.

Z tohto prístavu sa dá do mesta na vrchole kopca dostať nie len peši ale aj lanovkou. Pred zotmením stíhame ešte krátky výlet na Tholos Naftilos, kde zakotvíme na bóji. Pri každom kotvení na tomto ostrove  je nutné dávať pozor na veľké vlny prichádzajúce od trajektov a veľkých lodí. Krátky výstup vyvreninami tohto národného parku a rýchlo máme výhľad na celý kráter.

Slnko sa pomaličky blíži k moru, naberá oranžovo červenú farbu a my mierime v ústrety našej nočnej plavbe k ostrovu Sifnos. Počasie je nenáročné, do skorých ranných hodín pofukuje asi 8 uzlový vietor od severozápadu. Mesiac po splne silno osvetľuje vodnú hladinu a posádka sa v nenásilných režimoch strieda pri kormidle, tak aby si každý nočnú plavbu užil a stihol aj oddýchnuť. Nakoniec vietor úplne stíchne a my kotvu púšťame v plytkej zátoke pred mestečkom Sifnos za skoro úplného bezvetria.

Dlho nespíme, vychádzajúce slnko nás preberá a mierime na prístavné mólo doplniť vodu do lode a spraviť bežnú údržbu. Raňajky si dávame aj s kávou v meste a nakoniec nás romantická piesková zátoka s teplým a čistým morom zláka k oddychu a ničnerobeniu. Ležíme na lehátkach pred plážovým barom, kúpeme sa a popíjame pomarančový fresch alebo pivko.

Na popoludnie nám ostane krátka etapa na ostrov Serifos. Nájdeme miesto na móle a pohľad nám padne na staré mesto vybudované na vysokom kopci nad mestom. Jeho biele domy s modrými okenicami žiarivo svietia pri blížiacom sa západe slnka.

Aktívna časť posádky obúva športovú obuv a vyrážame rozhýbať telá športovou aktivitou. Od kostolíka Agios Konstantinos sa nám otvára výhľad na more a okolité ostrovy východnej časti Egejského mora. Dlhé kontajnerové lode mieria do diaľky smerom k Izmiru alebo do Istanbulu. Pod nami sa rozprestiera mestečko s pieskovou zátokou. Vrcholové svetlá kotviacich lodí sa rozsvecujú a my sa ešte pred zotmením vydáme na zostup. Pivko na promenáde a ľahká večera z miestnych špecialít v príjemnej atmosfére nám dobre padnú.

Vietor rozohráva svoju zvonkohru na sťažňoch a my plný očakávania z jachtingu vyrážame na dlhú etapu ku gréckemu pobrežiu. Loď pod plachtami letí skoro 10 uzlovou rýchlosťou a my máme radosť z krásneho jachtingu.

Posádka ráno stihla v meste kúpiť bravčové rebrá a ani náklon lode poskakujúcej na vlnách im nebráni piecť ich v lodnej trúbe. Podarí sa im dokonca aj spraviť škvarky, tie sa už počas plavby podávajú ako predjedlo. Neskorý obed zrealizujeme v zátoke na ostrove Kea.

Okúpeme sa v mori a pokračujeme ďalej. Súmrak nás zastihne nad severným výbežkom ostrova Kea. Plávame s nákladnými loďami smerujúcimi do Atén v ústrety západu slnka na mori. Niekde nad ostrovom Hydra sa v diaľke slnko ponára do mora.

Meníme kurz mierne vpravo, mierime na Capo Sounio a za tmy kotvíme v zátoke priamo pod Poseidonovým chrámom. Archaeological Site of Sounion je oblasť viacerých historických pamiatok na Capo Sounio zaradená do kultúrneho dedičstva UNESCO. Najdominantnejšia z nich je Poseidonov chrám vybudovaný na vysokom skalnom kopci nad morom. Tvrdí sa, že pohľad na západ slnka od tohto chrámu je najkrajší v Grécku. Nevynecháme preto príležitosť, ráno vystupujeme na brehu a smerujeme navštíviť tieto pamiatky. Slnečné počasie nám praje a navštevujeme chrám boha všetkých morí.

Posledná časť plavby vedie okolo gréckeho pobrežia smerom k hlavnému mestu Atény. Počas plavby je stále dostatok príležitosti na pekné kotvenie a aj keď hustota stavieb sa postupne zvyšuje, more je stále čisté a teplé. Prístav Alimos poznáme, ľahko nájdeme naše mólo a zakotvíme. Večer sa vyberieme autom na prehliadku mesta, dobre sa najeme a podarí sa nám navštíviť aj večernú Akropolu. Plný pozitívnych zážitkov sa vraciame v sobotu ráno letecky domov.