Za krásnymi destináciami niekedy nemusíme precestovať polovicu sveta. Zakotviť v zátoke a oddychovať v nej aj niekoľko dní bez toho aby tam bol zvýšený pohyb turistov a nechcelo sa nám odtiaľ vrátiť do civilizácie sa dá aj pomerne blízko. Skoro nedotknuté zátoky, historické pamiatky, kvalitná kuchyňa, teplé more a dlhá sezóna – Iónske more.

Koncom leta 2020 v koronavírosovej sezóne, sme sa vybrali  na dovolenkovú plavbu spoznať krásy Korfu a jeho okolia.

Pred pristávaním na Korfu sa lietadlo  mierne nakloní vľavo a oblúkom klesá ponad južný výbežok ostrova. Z okna vidno mohutné pieskovo-sivé útesy mysu Asprokavos, ktorý obmýva tyrkysovo modré more, s úzkymi pieskovými plážami, ktoré sa plynulo vnárajú do Iónskeho mora. Pilot vyrovná lietadlo a smeruje na pristávaciu dráhu a keď sa už skoro dotýka morskej hladiny, objaví sa pod kolesami lietadla pristávacia dráha a mäkko pristane na letisku Kerkyra.

V lietadle majú počas celého letu všetci cestujúci aj personál nasadené rúška. Po pristátí sa pri vstupe do letiskovej haly každý z cestujúcich preukáže pasom a QR kódom, ktorý získal jednoduchým vyplnením elektronického formulára 72 hodín pred príletom do Grécka. Bokom od letiskovej kontroly majú svoje stanovisko zdravotníci, pripravení a ustrojení na odber vzoriek na COVID-19. Náhodným výberom letisková kontrola vyberie niekoľko pasažierov na test. Informácie o tom, či je test pozitívny alebo negatívny posiela sms správou. Platí zaužívané pravidlo, že sms posielajú prevažne len pasažierom s pozitívnym testom na Covid-19. Príjemným prekvapením je dôslednosť gréckych občanov v plnení preventívnych opatrení proti šíreniu vírusu. V uzavretých priestoroch, ako sú kancelárie, či obchody je nosenie rúšok samozrejmosťou a počet osôb na veľkosť predajne je striktne dodržiavaný. Kapacita taxíkov je znížená na polovicu, s výnimkou cestovania rodinných príslušníkov.

Cesta z letiska do prístavu je veľmi rýchla, vedie cez centrum mesta Korfu a za približne 20 minút vystupujeme v prístave Marina Gouvia. V kancelárii charter spoločnosti sa pri príchode dodržujú tie isté pravidlá na zamedzenie šírenia vírusu ako je nosenie rúška a počet osôb v kancelárii. Preberanie lode robí technik vždy len s jednou osobou – skipperom, samozrejme s rúškami. Lode sú okrem tradičného upratania pred plavbou aj dezinfikované, k čomu prikladá charter spoločnosť platný certifikát. Pri prebratí lode dostávame digitálny teplomer a prístroj na meranie pulzu a obsahu kyslíka v krvi. Namerané údaje každého člena posádky sa zapisujú do tabuľky. Vyplňované tlačivo je potrebné mať pri lodných dokumentoch pre prípad kontroly. Na konci plavby sa vyplnená tabuľka odovzdáva v charter spoločnosti. Všetky tieto kroky vnímame veľmi pozitívne, je nám jasné, že keď takéto pravidlá dodržujú všetci, tak sa zvyšuje naša bezpečnosť pred nákazou korona vírusom.

V prístave je veľmi dobre zásobený supermarket, robíme nákup na prvých pár dní plavby a z obchodu nám ho dovezú zadarmo až k lodi. Nalodenie netrvá dlho a ešte v sobotu podvečer sme pripravení vyplávať. Možností plánovať trasu podľa náročnosti alebo poveternostných podmienok je niekoľko. Rekreačným tempom sa dá počas týždňovej plavby oboplávať aj celý ostrov Korfu s priľahlými ostrovmi. Kto chce však detailnejšie preskúmať celú oblasť severnej časti Iónskeho mora a priľahlej časti gréckeho pobrežia, určite tu vie stráviť niekoľko týždňov. Smerujeme na severovýchodnú časť Korfu, smerom k Albánsku.

Agios Stefanos je malé mestečko s príjemnými tavernami, obchodom a plážou. V strede zátoky je malé mólo, väčšina jachtárov však ostáva kotviť v dobre chránenej zátoke s priezračným morom na kotve.

Plavbou na sever okolo pobrežia vplávame do úžiny medzi Korfu a Albánskom. Tu je potrebné sledovať hranicu teritoriálnych vôd krajín aby sme sa nedostali mimo gréckych vôd a teda aj mimo hranice EU. Po ľavej strane máme množstvo dobre chránených zátok na nočné kotvenie či kúpanie cez deň. Po pravej ruke sú ako na dosah ruky vysoké hory Albánska, s mestami  pri mori.

Dávame si vynikajúci obed v zátoke Avlaki, kupujeme od miestnych pouličných predajcov ovocie a pokračujeme ďalej.

Na obzore dobre vidno cieľ našej dnešnej etapy: ostrovy Erikousa a Othonoi. Severné pobrežie Korfu sa pomaličky mení zo skalnatého pobrežia so zelenými píniami ako poznáme v Chorvátsku na pobrežie s dlhými pieskovými plážami s malými mestečkami vybudovanými v dobre chránených zálivoch. Plávame blízko historického mestečka Kassiopea, ktoré bolo založené ešte pred našim letopočtom a v minulosti bolo dôležitým prístavom za čias rímskej nadvlády. Na skrátenie chvíle počas asi dvojhodinovej plavby vyťahujeme udice na lov rýb, ktorých je v tejto oblasti dostatok. Silný záber pravdepodobne veľkej ryby nás zastihne nepripravených a návnada aj s 300 metrov silónu je v mori.

Dlhá piesočnatá pláž na juhovýchodnom pobreží ostrova Erikousa je ako stvorená na relax, kúpanie sa v mori a plážové ničnerobenie. Iba na skok je veľmi dobre chránená zátoka s malým prístavom. Útulné mestečko kde je všetko na jednom mieste: bezpečné kotvenie, čisté more s peknou plážou, niekoľko vynikajúcich taverien na dobrú večeru.  Celý ostrov je ako stvorený na krátke výlety s úžasnými výhľadmi na Iónske more.

Po okúpaní  v mori a výdatnom obede smerujeme na asi hodinu plavby vzdialený ďalší ostrov Othoni.  Kotvíme na móle, aby sme doplnili vodu do lode. Prístavné poplatky sú tu veľmi nízke, za katamaran platíme približne 18 eur na noc.Prichádzajúci miestni rybári boli úspešnejší v love ako my a tak od nich kupujeme čerstvo nalovené ryby pre celú posádku. Stíhame sa ešte podvečer okúpať v mori a vyrážame do malého mestečka na večeru. Malá príjemná taverna priamo na pláži s argentínskymi majiteľmi nám pripraví skvelú večeru z rýb a morských plodov.

Ďalšie ráno  vyplávame smerom na juh a smerujeme k ostrovu Mandraki, kde plánujeme dať rannú kávu. Bar v malom útulnom prístave s pieskovou plážou je však pre nízku návštevnosť počas „Covid – sezóny“ zatvorený. Ani nezastavujeme, mierime k vysokým bielym skalám severozápadného výbežku Korfu – Cape Kefali. Po niekoľkých míľach máme na ľavoboku medzi skalami schovanú Pirate beach. Kotvíme však vo vedľajšej zátoke s dlhou pieskovou plážou a množstvom barov, obchodíkov, požičovňami člnov a surfov: Agios Georgios Beach.

Kúpeme sa v tyrkysovej vode a časť posádky sa vyberie na nákup rybárskych potrieb a malý drink. Celé severné a západné pobrežie Korfu lemujú dlhé pieskové pláže, s množstvom krásnych zákutí a s minimom hotelov či turistov. Na poznávanie z mora ako stvorené. Poobedný vetrík využívame na plavbu okolo málo obývaného pobrežia a kotviť sa rozhodneme pred maličkým pravoslávnym kostolíkom Sao Nicolaios, ktorý je na okraji malej zátoky chránenej podmorským útesom. More je tu plytké a slnkom vyhriate. Kúpeme sa vo viac ako 30 stupňovej vode a sledujeme ako červená guľa slnka vchádza do mora. Ďalší deň ešte predpoludním šnorchlujeme pri malých ostrovčekoch, na pozadí ktorých je z diaľky vidno Issoch beach s vysokými pieskovými dunami. Na konci dlhej pláže je niekoľko plážových barov a malých hotelíkov.Kopírujeme zelené pobrežie s vysokými kopcami a dostávame sa k najjužnejšej zátoke ostrova Korfu: Arkoudilas beach. Veľká dobre chránená zátoka od severu, lemovaná vysokými bielymi útesmi. Kotvíme v plytkej tyrkysovej vode a plávame k brehu kde je útulný malý bar. Sedíme na slnku v piesku a pijeme frappe. Dlho vychutnávame túto pohodu a až chmáry oblakov na oblohe nás upozornia na príchod vetra a nutnosť presunúť sa do lepšie chránenej zátoky.

Vyťahujeme plachty a na zadobočný vietor smerujeme k ostrovu Paxos. Za kormou sa nám vzďaľuje najjužnejší výbežok Korfu – mys Asprokavos a my ešte vyťahujeme udice a skúšame uloviť nejakého tuniaka.

Na noc je v predpovedi počasia hlásený silný vietor, tak hľadáme bezpečné kotvisko. Prístav Gaios je dobre schované mestečko za malým ostrovom, do ktorého sa dá dostať len úzkym prieplavom. Vytvára to čarokrásnu atmosféru mesta vybudovanom rybármi, histórie a jachtárskej komunity, ktorá v súčasnej dobe dáva mestečku neopakovateľný nádych pokoja.

Promenáda sa kľukatí od severovýchodného vstupu do prieplavu až po samotné centrum. Lode kotvia priamo pred tavernami, barmi a obchodíkmi. Kto má chuť sa poprechádzať, tak sa môže dlho motať v stredovekých uličkách.

Tento prístav má ešte jednu veľkú výhodu – ak sa chcete ísť počas dňa alebo kedykoľvek okúpať, stačí prejsť na člne na protiľahlý ostrov s čistučkým morom a dokonca s historickou pevnosťou na vrchole. Obdobie počas koronavírusu spôsobilo že pri dodržiavaní hygienických opatrení v reštauráciách a obchodoch, sú tieto podniky poloprázdne a preto kľud je tu ešte výraznejší. Užijeme si vynikajúcu večeru v jednej z mnohých gréckych taverien a na promenáde si dáme ešte drink a pivko.

Ráno nás čaká už s miernym vetrom, tak sa vyberáme na plavbu za jaskyňami ostrovov Paxos a Antipaxos. Na južnom výbežku Paxosu je výborne skrytá hlboká zátoka Mongonissi. Dá sa tu bezpečne kotviť aj pri silnom severnom vetre na kotve alebo na betónovom móle kde sa zmestí aj  dvadsať lodí. V zátoke je piesková pláž s reštauráciou a barom. Jednu námornú míľu vzdialený Antipaxos je plný malých zátok s bielym pieskom.  Na severnom výbežku sa na kotvenie  ponúka hneď niekoľko možností: Vrika beach, Mesovrika beach alebo Paralia Voutoumi. Zelený a málo obývaný ostrov sa dá ľahko prejsť aj na bicykli z požičovne alebo mopede. Západná strana je pri kľudnom počasí pre jachtárov zaujímavá na kotvenie v niekoľkých opustených zátokách a hlavne v najkrajšej z nich Antipaxos Baya.

More máme mierne zvlnené po nočnom silnom vetre. Po oboplávaní Antipaxosu mierime na západnú stranu ostrova Paxos, ktorá je plná jaskýň rôznych veľkosti a niekoľko skvelých spotov pre potápačov, vrátane vraku lode. Hneď na juhu máme po pravej ruke jaskyňu The Cave, ktorá je prístupná aj pre peších turistov z brehu.

Po chvíľke plavby spomalíme pri jaskyni Tripitos Arch, ktorý vyzerá ako 20 metrov vysoké gotické okno vytesané prírodou. Postupne prichádzame do pasáže kde sa dá v niektorej z pláži zakotviť na obednú prestávku a zároveň sa výborne okúpať a šnorchlovať. Galazio Beach s malou podvodnou jaskyňou, alebo úzka Avlaki beach. Prichádzame k najväčšej jaskyni Blue Caves.

Je tak veľká že veľké výletné lode dokážu vojsť do vnútra jaskyne, obrátiť sa tam a vyplávať von. Podarí sa nám zakotviť v blízkosti jaskyne. Kúpeme sa, šnorchlujeme a spravíme výborný obed. Na návštevu jaskyne je ideálne keď je slabý vietor a more bez vĺn aby sa dalo bezpečne zakotviť. Dôležitý je aj čas, pretože v letných mesiacoch je tu intenzívny pohyb lodí s turistami, vtedy je ideálna návšteva skoro predpoludním alebo podvečer.

Plavbou popod vysoké skalné útesy mierime ďalej na sever, jaskýň schovaných v skalách je tu veľké množstvo. Na lepšie preskúmanie malých jaskýň je ideálna plavba na malom motorovom člne, prípadne pre potápačov s miestným sprievodcom.

Po hodinke plavby oboplávame severný výbežok Paxosu a zamierime do veľkej rozľahlej zátoky s tyrkysovou vodou a dobre schovaným malým útulným mestečkom Lakka.

Zátoka s bielym pieskom, v severnej časti s vysokými útesmi pod ktorými sa dá bezpečne kotviť aj pri silnejšom mistrále. Kotvenie v meste na promenáde je vhodné asi pre 30 lodí. Na brehu je niekoľko stojanov s elektrikou a vodou. Pri silnom severnom vetre je však kotvenie na promenáde zvlnené. My ostávame kotviť pod vysokým útesom, kde sa dá kúpať a šnorchlovať, pripadne ísť do blízkeho plážového baru na drink či frappe.

Večeru si dáme v mestečku, kam sa odvezieme celá posádka na dinghy. Noc je plná hviezd a spať na palube v spacáku je romantický zážitok. Ráno sa ponad hladinu šíri vôňa dobrôt z pekárne. Neodoláme a vyrážame na kávičku s croissantom, dokúpime čerstvý chlieb a pečivo. Po okúpaní sa vyrážame na ďalšiu etapu našej plavby.

V opare sa pred nami črtá južný výbežok Korfu Mys Asprokavos. Fúka príjemný severozápadný vietor a my vyťahujeme plachty a udice. Časť posádky sa venuje plavbe a rybárčeniu, zvyšok sa venuje opaľovaniu a oddychu. Kotvu púšťame do plytkej vody spomínaného Asprokavosu.

Pieskové dno tu žiari tyrkysom niekoľko sto metrov od brehu. Berieme šnorchle a plávame k brehu. More je teplé, má približne 30 stupňov. Ležíme na piesku, niekto vo vaku doniesol melón, tak si doprajeme aj občerstvenie. Vysoký opustený útes nad nami a široko ďaleko nik, to nám dáva pocit robinsonády a kľudu. Čerpáme energiu v tomto spojení s prírodou.

Slnko sa však pomaličky skláňa k obzoru a my máme ešte za úlohu naplniť do lode pitnú vodu a dostať sa na miesto nášho nočného kotvenia. Trajektový prístav Lefkimmi slúži ako jeden s niekoľkých prístavov na spojenie ostrova Korfu s gréckou pevninou. Ľavá strana prístavného bazéna  je určená na kotvenie tranzitujúcich plachetníc a lodí. My však neostávame, dopĺňame vodu do lode za poplatok a mierime ďalej. Asi 3 námorné míle na sever je kotvenie pred plážou s plážovým barom. Nachádza sa tesne pri ústi riečneho kanála do mora. Kanál dlhý približne 3 kilometre spája more s mestečkom Lefkimmi.

Na dinghy s motorom sa vyberáme do tohto mestečka na večeru. Ústie rieky lemujú po oboch stranách zakotvené rybárske lode, podobne ako to je na kanáloch vo Francúzsku či Holandsku. Asi 15 minútová plavba končí v meste, kde je kanál po oboch stranách vyložený bielym kameňom a s terasami reštaurácii.  Kotví tu niekoľko motorových lodí, vyväzujeme sa aj my a schodmi vedúcimi na breh sa dostávame do centra mesta. Vyberieme si reštauráciu s pekným výhľadom a doprajeme si výborné miestne špeciality. Atmosféru dopĺňa vynikajúce biele víno miestnej produkcie. Za súmraku sa vraciame na loď. Noc je pokojná a ráno nás čaká ďalší skvelý deň.

Záliv rozprestierajúci sa od výbežku Lefkimmi až po hlavné mesto Korfu (Kerkyra) je dlhý približne 12 námorných míľ. Hustota hotelov a ubytovacích zariadení sa smerom ku Kerkyre zvyšuje, sú však veľmi vkusne a citlivo osadené do prírodnej scenérie ostrova. Po celom pobreží je dostatok pláži na okúpanie sa počas dňa. Na úpätí zelených vrchov týčiacich sa nad morom je pod stromami ukrytí zámok kráľovnej Sissi, nazvaný podľa jej obľúbeného antického mýtického hrdinu Achilleion. Neoklasicistické sídlo si dala cisárovná postaviť v 19.storočí. Momentálne sa v ňom nachádza múzeum a v záhradách s výhľadom na more botanická záhrada. Zaujímavé divadlo ponúkajú pristávajúce lietadlá, ktoré vo fáze pristávanie letia veľmi nízko ponad našu loď.

Z pravej strany sa v diaľke začínajú objavovať biele plachty lodí, plávajúce z pobrežia. Jachtári veľmi radi navštevujú mestá v tejto oblasti, ktoré majú svoje čaro a históriu. Sivota je malé útulné mestečko so stredovekým centrom a malým prístavom. Blízko prístavu sú pieskové pláže a malé ostrovy, ktoré jednak dobre chránia mesto ale ponúkajú zároveň niekoľko možností na príjemné kotvenie v zátokách a kúpanie.

Ďalší prístav, ktorý sa oplatí počas plavieb navštíviť je Igoumenitsa. Známy je hlavne ako trajektový prístav spájajúci Grécko s Talianskom a inými krajinami Stredomoria. Mesto a okolie ponúka množstvo zaujímavých zákutí, od pekného historického centra, cez archeologické múzeum až po zaujímavé pláže nachádzajúce sa v jeho blízkostí.

Cieľ našej plavby je na dosah, avšak skôr ako zakotvíme v Marine Gouvia odkiaľ sme vyplávali, zakotvíme v zátoke pod starou pevnosťou hlavného mesta Korfu. Je to ako kotvenie v centre mesta, s kúpaním v čistom mori. Okrem plachetníc sa tu vždy nájdu kotviace veľké motorové jachty svetových biznismenov.

Po oboplávaní starého mesta máme pred sebou asi polhodinu plavby do prístavu. Aj tu sa nachádza ešte niekoľko možností na kúpanie sa pred ukončením plavby. A ešte jeden bonus prístavu Marina Gouvia: bazén kde sa môžete ísť po plavbe schladiť a okúpať, sa nachádza priamo v areáli.