Táto plavba mala pre mňa špeciálnu príchuť. V júni roku 2009 som sa prvý krát na palube námornej plachetnice ocitol s tými, ktorí ma k jachtingu od detstva viedli. Na jednej strane som bol na palube ako kapitán – skipper a na druhej strane bola autorita a osobnosť, ktorú som na vode vždy uznával a ktorá ma toho tak veľa naučila – môj otec. Pri tomto pocite mi nebolo nič platné, že som v tom čase mal už na mori a v jachtingu ďaleko väčšie skúsenosti. A bola tam aj mama, ktorá ako vždy keď bolo treba, dala do plavby svoju tradičnú noblesu. Tiež bol na lodi vynikajúci jachtár Ondro L., jeden z tej starej jachtárskej školy, s ktorým som zvádzal na Orave množstvo krásnych súbojov na pretekoch. Rád by som spomenul aj Petra O., výborne sme sa na tejto plavbe dopĺňali pri kormidle. Výsledok chemického vzorca posádky bol výborný. Všetci sme si to užili vynikajúco.

Grécka časť Iónskeho mora začína na severe ostrovom Korfu, zahŕňa smerom na juh napríklad pobrežné mestá Parga a Preveza, ďalej ostrovy Lefkada, Kefalonia, Ithaka, a na južnom konci Zakynthos. Do tejto oblasti patrí aj západné pobrežie Peloponézu a záliv Patras, ktorým sa môžeme dostať až ku slávnemu Korintskému prieplavu. V južnej časti tohto mora nájdeme množstvo krásnych malých ostrovov a ostrovčekov. Všade na ostrovoch a v mestách vidieť typicky grécku históriu s množstvom antických pamiatok.

Oblasť kde som začínal s námorným jachtingom je práve Iónske more. Bolo to v dobe ešte bez mobilných námorných aplikácii na navigáciu a počasie. Navigácia spočívala hlavne v práci s mapami, plavebnými príručkami, námerovým kompasom a ďalekohľadom. Malé GPS sa nachádzalo v salóne lode pri navigačnom stolíku. Pri kormidle, tak ako sme zvyknutí teraz, elektronická navigácia nebola, bol len kompas. Písanie lodného denníka počas plavby bol štandard. Predpoveď počasia na najbližšie tri dni sme získavali každé ráno z kapitanátu, kde ho poskytovali v tlačenej forme. Takže čítanie synoptických meteorologických máp bolo bežnou súčasťou prípravy na plavbu. Počas plavby bolo zabehnutou rutinou pozorovanie zmien na oblohe, ktoré by mohli priniesť zmenu vetra, alebo počasia. K vetrom treba dodať, že silné Meltemi fúkajúce v Grécku od Ázie tu nefúka a Bora tak ako ju poznáme v Chorvátsku sa môže objaviť sporadicky len medzi Korfu a Albánskom. To znamená, že v lete prevláda slnečné počasie so severozápadným vetrom Mistrál, ktorý sa dvíha okolo obeda a končí po západe slnka so silou 15-20 uzlov.

Na Lefkadu sa dá dostať buď letecky na trase Viedeň – Preveza a transferom na Lefkadu (cca 30 minút), alebo autom zo Slovenska cez Maďarsko, Srbsko, Macedónsko a Grécko. Trasa má približne 1650 km a zvyčajne ju rozdeľujeme na dve etapy: SVK-Macedónsko a Macedónsko – Lefkada. Prespatie v Macedónsku poskytuje oddych v krásnom prostredí Macedónskych hôr, alebo v historicky zaujímavom Skopje. 

Lode chartrových spoločností kotvia prevažne v Marine Lefkas na Lefkade, ale postupne sa rozširujú aj do susedných prístavov ako Preveza alebo Nidri. Je nutné podotknúť, že marína Lefkas je najlepšie vybudovaným prístavom v gréckej časti Iónskeho mora. Ďalším podobne vybudovaným prístavom je Zakynthos. Ostatné prístavy sú mestské móla, kde mooringové kotvenie je len sporadické a štandardným kotvením aj v prístave, je použiť kotvu namiesto mooringových lán a  na mólo sa vyviazať dvomi lanami z kormy. Prístavné poplatky sú veľmi nízke, pohybujú sa na úrovni 5-10 eur/noc/loď.

Plavba okolo ostrovov Iónskeho mora

V júni roku 2009 po predchádzajúcich dovolenkových ročníkoch, sme sa rozhodli zrealizovať športovejšiu plavbu (expedíciu) s absolvovaním dlhších etáp otvoreným morom na západnej strane ostrovov Iónskeho mora. Tiež sme sa chceli zdokonaliť v navigácii a obsluhe lode počas plavby v noci a týmto cieľom sme prispôsobili aj náš itinerár plavby, ktorý bol prevažne odlišný od dovolenkových plavieb. Posádku tvorili dvaja mladí skipperi a päť jachtárov – dôchodcov vrátane žien.

Do Grécka dorazíme dvoma autami už v piatok podvečer a prespávame v meste Parga. Stihneme sa ešte prejsť po tomto krásnom mestečku vybudovanom na skale nad zálivom. Dobre sa vyspíme a do Mariny Lefkas prídeme na druhý deň okolo obeda, aby sme stihli spraviť nákup potravín na plavbu.

Mesto Lefkáda má množstvo pekných uličiek kde je veľa malých obchodíkov a dlhú pešiu zónu s obchodmi a reštauráciami. Avšak najobľúbenejšie reštaurácie sú na prístavnej promenáde, kde môžeme vyskúšať všetky grécke špeciality ako gyros, souvlaki, tzatiky, moussaka alebo frapé.

Prebratie lode Dufour 455 s menom Creta stihneme rýchlo, vďaka tomu sa nám podarí ešte v sobotu podvečer vyplávať z prístavu. Na začiatok je nutné preplávať asi 2 námorné míle dlhým kanálom, ktorý je miestami už zanesený pieskom, takže musíme byť pri plavbe opatrní aby nás nemusel z plytkej vody ťahať motorový čln. Tento kanál má ešte jedno špecifikum, v prípade potreby slúži aj ako pristávacia dráha pre malé lietadlá. Vtedy je kanál pre plavbu na krátky čas uzavretý.

Mierime na juh a už asi po hodine plavby nás čaká prvá zástavka na kúpanie: ostrov Scorpios. Ostrov patril slávnemu gréckemu lodiarovi Aristotelovi Onassisovi, ktorý sa na tomto ostrove oženil so Jacqueline Kennedyovou v roku 1968. Momentálne ho má na 100 rokov od Onassisových dedičov v prenájme Jekaterina Rybolovlevová, dcéra ruského oligarchu Dmitrija Rybolovleva, okrem iného majiteľa futbalového klubu AS Monaco. Na breh ostrova nemôžme vystúpiť, je chránený ozbrojenou bezpečnostnou službou, tak sa kúpeme na mori blízko neho. Na noc si vyberieme malý prístav Vathi na Nisos Meganisi, ktorý je schovaný v peknej malej zátoke.

Prvé ráno na plavbe je slnečné. Slnko začne rýchlo hriať a my si našu plavbu na Nisos Athoko spestrujeme kúpaním a ťahaním sa na lane za loďou. Po troch hodinách zakotvíme v zátoke „One haus bay“, ktorá sa začína plniť prichádzajúcimi plachetnicami. Obedujeme na lodi a keďže zátoka je stále plnšia a nás čaká ešte plavba na Ithaku, dvíhame kotvu. Stretáme tu ešte dve lode jachtárov z Oravy, dohodneme sa, že budeme priebežne v kontakte. Využívame dvíhajúci sa mistrál a pod plnými plachtami mierime k nášmu večernému prístavu.

Vplávanie do zátoky hlavného mesta ostrova Ihaka – Vathi je magické. Dobre krytý záliv pred zlým počasím inšpiroval kedysi pirátov k založeniu mesta. Neskôr sa toto útulné mestečko preslávilo aj pobytom a vládnutím známeho Odyssea, účastníka Trójskej vojny. Po zakotvení pri móle sa stihneme okúpať v mori. Ženská časť posádky sa oblečie do letných šiat a to je signál aby sa chlapi dali trošku do poriadku a vyrazili s nimi do mesta na večeru. Trhovisko v každom meste má svoju jedinečnú atmosféru. Nakúpiť čerstvé ovocie, či zeleninu, ryby, pečivo a dať si ranné frapé je rituál v každom prístave.

Plávame smerom na sever k mysu A.Nicolao a v slabom vetre stáčame loď smerom na Kefaloniu. Aby sme privolali vietor používame najtradičnejší spôsob – naliať Poseidonovi. Veľmi to nepomáha, ale keď pustíme z rádia skladby z filmu Grek Zorba, vietor sa zľutuje a pustí nám obľúbený mistrál. Plavba na zadobočný vietor pri oplachtení približne sto metrov štvorcových je krásna a rýchla. Pri západe slnka sme pred zálivom prístavu Argostoli. Stmieva sa. Rozsvecujeme pozičné svetlá a keďže vietor tíchne, mierime do zálivu na motor. Navigačne nám pomôže trajekt vchádzajúci do prístavu a kým vidíme jeho kormové svetlo je navigácia jednoduchá. Je rýchlejší ako my a preto sa po čase stratí a my si už musíme ako vždy poradiť s hádankou prístavných svetiel.

Na nasledujúce predpoludnie je vyhlásený voľný program pre posádku až do obeda. Argostoli je hlavné mesto ostrova Kefalónia. Príjemne nás prekvapuje jeho útulnosť a krása. Ostrov sa preslávil aj natáčaním filmu Mandolína kapitána Correliho, v hlavných úlohách s Penelope Cruz a Nicolasom Cage. Túlame sa po uličkách, pijeme kávu, a v internetových kaviarňach, či kapitanáte zisťujeme predpoveď počasia.

Pred nami je dlhá etapa okolo západného pobrežia Zakynthosu. Rýchla plavba rýchlosťou 8-10 uzlov v silnom vetre vo vlnách rozveselí duše celej posádky. Sedíme na náveternom boku lode. Z diaľky hľadáme na NW strane ostrova Zakynthos zátoku Navagio, kde je na brehu potopená pirátska loď a ktorú sme pred niekoľkými rokmi navštívili, ale je medzi útesmi dobre schovaná a zo vzdialenosti 10 Nm ju ani ďalekohľadom nenájdeme.

Vysoké a dlhé vlny spôsobujú, že si naša Creta na nich raz za čas pekne zasurfuje. Hlavy posádky sa čoraz častejšie otáčajú za kormu, kde šumí spenené more a červené zore so zapadajúcim slnkom mení farbu mora na oceľovo sivú, pofŕkanú červeno bielymi kúskami peny. Ticho posádky, šum vetra a mora znásobujú silný dojem  okamihu pri západe slnka. Rozsvecujú sa svetlá v meste Laganas, kde ponad zátoku pristavajú lietadlá s turistami. V pravej časti tejto zátoky je pláž kde chodia korytnačky Karety klásť v noci vajcia do piesku. Za mysom Gerakas meníme kurz na sever, musíme vo vysokých vlnách križovať proti vetru, niektorá z vĺn si občas zmyslí poumývať celú palubu. V prístave Zakynthos kotvíme po polnoci. Stále čas vybehnúť do mesta na drink s chalanmi z Oravy, ktorí tu už kotvia a porozprávať si zážitky.

Modrá jaskyňa na severnom výbežku Zakynthosu, je prírodný úkaz kde more otvorilo trhlinu v skale a spravilo veľkú jaskyňu. Dozvedeli sme sa, že počas druhej svetovej vojny tu mali úkryt ponorky. Naša plavba sa prehupla do druhej polovice a už mierime na sever. Počas plavby stretáme množstvo delfínov a aj korytnačky Karety. Vietor nemení svoj rituál a podvečerný mistrál nám pomôže doplachtiť až do malého prístavu Poros na Kefalónii. Na riešenie záhady nočných prístavných svetiel pri pristávaní za tmy sme si už zvykli, ale aj tak nás tu popletie jedno výrazné červené svetlo v meste, ktoré ako neskôr zistíme je v tvare srdca. Prístav od mestečka oddeľuje malý kopec, a odtiaľto vyzerá toto maličké mesto s niekoľko kilometrov dlhou plážou magicky. Bar nad plážou kde sa deti môžu do sýtosti vyšantiť vo vlnách, je skvelé oddychové miesto. Našim dnešným cieľom je prístav Frikés na severe Ithaky, kde nad zátokou je niekoľko pôvodných veterných mlynov a na konci zálivu piesková pláž s barom. Tento prístav je však pri našom príchode plný a bezpečné miesto na kotvenie nenájdeme. Rozhodnutie padne na vedľajší prístav Kioni. Nájdeme výborné miesto na kotvenie pod útesom a preplavíme sa na dinghy do mesta na večeru.

Posledná etapa západným pobrežím Lefkády je moja najobľúbenejšia z tejto oblasti. Južnému výbežku dominuje skalnatý mys Dukáto. Je opradený rôznymi legendami o tom ako z neho niekto nešťastne zamilovaný chcel skočiť a zmárniť sa, a ako mu niekto v tom zabránil…oplatí sa v bedekroch túto legendu naštudovať.

   

Celá západná strana Lefkády sú vlastne vysoké útesy na vrchoch zelené, rútiace sa kolmo do mora, kde sa na brehu triešti nekonečná sila mora. Hlavnou dominanciou tejto krásy je neskutočne čistá voda tyrkysovej farby s čisto bielymi plážami. Keď k tomu pridáme skoro žiadnu návštevnosť ľuďmi, je to naozaj fantastický zážitok. Na niektorých miestach vytvorila príroda malé pláže, na ktoré sa dá dostať len loďou a iba dve pláže sú prístupné po strmých schodíkoch z pevniny. Jedna z týchto pláži, Egremni Beach patrí medzi TOP10 pláži sveta.

Keď sa chceme dostať do nášho prístavu Marina Lefkas z tejto strany Lefkády, musíme sa pekne postaviť do rady čakajúcich lodí. Počkáme na zdvihnutie mosta, ktorý spája pevninu s Lefkádou. Most zdvihnú vždy o celej hodine na čas potrebný na preplávanie všetkých lodí smerujúcich buď na more alebo do prístavu. Pre jachtárov to je ako keby plavba po promenáde, kde čakajúci vodiči áut a chodci sledujú jachtárov ako plávajú za svojim cieľom. Po zvládnutí aj tejto časti plavby musíme už len doplniť naftu do lode a zakotviť na móle. Večer plný pozitívnych pocitov ostávame dlho sedieť na palube pri vínku a debatujeme o zážitkoch z plavby.

Celková preplávaná vzdialenosť: 242 Nm

Vysvetlivky:

Dinghy – malý, prevažne nafukovací čln slúžiaci na presun posádky z lode na breh na pohon s veslami alebo malým závesným motorom.

Námorná míľa – jednotka dĺžky, ktorá sa používa na určovanie vzdialenosti v námorníctve (skratka Nm)1Nm=1852,0m.

Námorný uzol – jednotka rýchlosti používaná v námorníctve (skratka kn – z anglického knot) 1kn=1Nm/hodina.

Skipper  – kapitán plavidla, korý má k vedeniu rekreačného plavidla príslušnú licenciu.

Mistrál – v Iónskom mori chladnejší severo-západný vietor, ktorý fúka pri jasnom počasi počas tlakovej výše.

Meltemi – veľmi silný vietor fúkajúci v letných mesiacoch od vyhriatej Ázie do Egejského mora. Môže dosahovať až silu 40-50 uzlov a spôsobuje silné vlnobitie. V Iónskom mori je veľmi zriedkavý.

Bóra prudký nárazový vietor. Teplý vzduch, ktorý sa nahromadí na vyhriatych kopcoch pevniny a veľkou rýchlosťou padá z kopcov na more. Niekedy sa ťažko predpovedá. Je známy najmä na Jadrane.

Mooringové kotvenie – kotvenie lode v prístave, kde sa na zabezpečenie polohy lode používaju laná uchytené na dne mora o veľké závažie. Týmito lanami za zaistí predok (prova) lode a zadok lode (korma) sa priviaže dvoma lanami na móle.

Autor: Tomáš Chudík

www.samosailing.eu